Historie

Logo Uitgeverij KaraatUitgeverij Karaat:
Werd in 2009 opgericht. In januari 2010 gaf ze haar eerste titels uit, met de gedachte jaarlijks tussen de vier en zes uitgaven te verzorgen. Karaat wil niet zomaar een uitgeverij zijn. Karaat wil spraakmakende, mooie, maar vooral literaire titels aanbieden. Titels waarvan we denken dat ze van een hoge kwaliteit zijn én een liefhebberspubliek aanspreken; boeken die wij zelf als lezer zouden waarderen. Met een focus op de novelle, het essay en het korte verhaal, maar vooral met de nadruk op de literaire waarde.

De redactie:
In 2009 kwamen we op een avond in een van de literaire cafés van Amsterdam bij elkaar. We dachten al een tijdje na over een nieuwe, frisse uitgeverij. Die zou rebels maar wonderschoon moeten zijn. En dat zouden ook de boeken die we wilden uitgeven moeten uitstralen: literatuur met een cultstatus. Te vergelijken met de Europese cinema: kwaliteit, misschien niet voor een groot publiek, maar altijd auteurswerken. Met dit in gedachten zouden wij enkele boeken per jaar gaan uitgeven. We hoefden niet te concurreren met de grote uitgeverijen. Dat wilden we ook niet. We wilden enkel uitgeven wat zij niet oppikten. Onontdekte schatten; pareltjes en juwelen: Karaat.

De boeken:
Titels van Karaat moeten fris zijn, vernieuwend, aanstekelijk, opzienbarend, literair. De redactie heeft een voorkeur voor korte verhalen, novelles, essays – voornamelijk in vertaling.